Auto stuurslot zorgt voor veiligheid

Honderdzestig voertuigen en in totaal 1500 exposities worden gepresenteerd in de gevarieerde permanente tentoonstelling van het Mercedes-Benz Museum. De “33 Extra’s” zijn een bijzonder hoogtepunt: ze kunnen de geschiedenis van persoonlijke mobiliteit en autocultuur tot leven brengen met details die vaak verrassend zijn. De nieuwsbriefreeks Mercedes-Benz Museum Inside vestigt de aandacht op de “33 Extra’s” en focust op hun achtergrondverhalen. Het probleem van vandaag gaat over het stuur.

1 – Precisie: In 1894 kreeg de auto voor het eerst een stuur. Het vierde zijn première in de eerste motorsportcompetitie in de geschiedenis – de race van Parijs naar Rouen. De Franse ingenieur Alfred Vacheron heeft zijn Panhard & Levassor-voertuig, aangedreven door een Daimler-motor, uitgerust met een stuur. Vergeleken met de tot dan toe gebruikte bedieningshendels kon hij met het stuur nauwkeuriger sturen – en dus ook zijn snelheid verhogen. Zijn stuur bestond uit een ronde grijpring die met spaken aan de stuurkolom was bevestigd – een basisprincipe dat tot op de dag van vandaag geldig is.

Stuurslot auto kopen

8 – Onderzoek: een auto zonder stuur? Mercedes-Benz heeft met dit scenario gespeeld, tenminste in test- en onderzoeksvoertuigen. Het in 1996 gepresenteerde voertuig F 200 Imagination werd bestuurd met behulp van aan de zijkant gemonteerde joysticks. Het innovatieve systeem werkte perfect. Het stuur blijft echter de voorkeursoptie, die net zo goed geldt voor productieauto’s als voor moderne racewagens met hun zeer complexe besturingssystemen. Misschien kunnen de autonome auto’s van morgen het helemaal zonder stuur doen. Maar tot die tijd ondersteunt het nieuwe capacitieve stuur van Mercedes-Benz de autonome rijfuncties uitgebreider dan ooit tevoren. Een korte geschiedenis van het stuur wordt ook gegeven in een persbericht van Mercedes-Benz Cars. Auto stuurslot biedt veiligheid.

3 – Belang: Uiteindelijk had het stuur simpelweg de overhand omdat het intuïtief te bedienen was. Samen met de pedalen en de stoel is het de belangrijkste interface tussen de bestuurder en de auto. Belangrijkste voordeel: Het was mogelijk om de exacte rijrichting veel nauwkeuriger te bepalen dan met hendels, omdat dankzij het wielprincipe het stuurslot door de versnelling kon worden vertaald in verschillende omwentelingen.

4 – Extra functionaliteit 120 jaar geleden: op de Mercedes-Simplex-modellen was het stuur vanaf 1902 uitgerust met hendels die werden gebruikt om belangrijke motorfuncties aan te passen, met name ontstekingstijdstip en mengselvorming. In de jaren twintig werd er een stuurring voor de bediening van de claxon toegevoegd – een vroege implementatie van Car-2-X-communicatie als het ware.

Ook een dakkoffer zorgt voor veiligheid

5 – Extra functionaliteit vandaag: de huidige stuurwielen worden gebruikt om tal van systemen te bedienen, zoals de boordcomputer, stembesturing, telecommunicatie en multimedia. Daarnaast zijn er in de directe omgeving een aantal stelen geplaatst. In de zomer van 2020 presenteert Mercedes-Benz de volgende generatie van het stuur als commandocentrum: het capacitieve stuur met digitale bedieningszones. Beste dakkoffer auto kopen voor beter ruimte.

6 – Ergonomie en emotie: Er worden aanzienlijke technische eisen gesteld aan het stuur – en de tactiele ervaring. Als het stuurwiel niet prettig aanvoelt, kan dit van invloed zijn op de manier waarop met het voertuig wordt gereden. Naast de materialen speelt ook het ontwerp een belangrijke rol.

7 – Ideale locatie: de ergonomie van het stuur omvat ook de positie in het voertuig. De Daimler Phoenix-racewagen uit 1900 en de innovatieve Mercedes 35 pk uit 1901 hadden dit al bewezen: hun stuurkolommen hingen veel meer dan voorheen. Dit maakte het mogelijk om de auto’s veel effectiever en dynamischer te sturen. Dit droeg bij aan de rijveiligheid en ook aan het overweldigende sportieve succes van de Mercedes 35 pk in Nice Week in 1901.